На факультеті відбувся круглий стіл з обговорення проекту Статуту територіальної громади міста Львова

21.09.2017 | 18:05

На юридичному факультеті Львівського національного університету ім. І. Франка відбувся круглий стіл, на якому обговорили проект нового Статуту міста Львова. Про це повідомляє Інформаційний портал депутатів ЛМР.

У круглому столі взяли участь: секретар Львівської міської ради Анатолій Забарило, начальник Головного територіального управління юстиції у Львівській області Ярослав Жукровський,начальник управління «Секретаріат ради» ЛМР Юрій Лукашевський, викладачі та аспіранти юридичного факультету, члени робочої групи з розробки Статуту, депутати ЛМР.

У вступному слові секретар Львівської міської ради Анатолій Забарило наголосив, що Статут – надзвичайно важливий документ для міста, відтак потрібно грунтовно підійти до його опрацювання.

«Львову потрібен якісний Статут, тому ми готові докласти максимум зусиль для цього, проводити консультації і хотіли б почути думки наукової спільноти. Важливо, щоб цей процес був не заполітизований і місто отримало якісний документ».

Як повідомив у ході обговорення Юрій Лукашевський, відповідно до ухвали ЛМР №351 від 31.03.2016р. було утворено робочу групу з підготовки нової редакції Статуту територіальної громади міста Львова. До складу робочої групи увійшли депутати Львівської міської ради, посадові особи виконавчих органів ради, громадські діячі, представники наукових та експертних середовищ. З часу утворення робоча група провела 14 засідань.

«Ми напрацювали структуру Статуту, який складається із 10 розділів та додатки. Найбільше уваги приділили двом розділам: “форми безпосереднього здійснення самоврядування територіальної громади” та “права і обов’язки” її членів. Було бажання максимально розширити ці можливості для мешканців нашого міста.

Якщо говорити про вплив громадськості на функціонування міста, то робочою групою напрацьовано і описано такі інструменти, як: консультативне опитування, місцевий референдум, загальні збори громадян, громадські слухання, громадський бюджет, місцеві ініціативи та інші.

У 2016 році на розгляд Львівської міської ради було винесено кілька тимчасових положень, які би мали регулювати нові форми участі громадян в місцевому самоврядуванні. Це було Положення про громадські слухання, про консультативно-дорадчі органи. Це зроблено для того, щоб на момент прийняття Статуту ми мали не лише теорію, а й практичний досвід. Це було правильно, адже вже зараз ми маємо певні речі, які потрібно коригувати.

Серед основних новел Статуту: відкритість органів та посадових осіб місцевого самоврядування, високий вплив громадськості на функціонування міста через громадський бюджет, е-петиції, місцеві ініціативи, громадські слухання. Також визначено поняття громадського простору та принципи його формування, етичні аспекти поведінки депутатів ЛМР, передбачено права членів територіальної громади у соціально-економічній, освітньо-культурній та інших сферах».

Олена Бориславська, викладач кафедри конституційного права ЛНУ ім. Франка та член робочої групи, наголосила, що проект Статуту – це компромісний варіант, який, в першу чергу, має відповідати законодавству і враховувати думки членів робочої групи.

«Я б наголосила на кількох проблемах, які досі ще не є вирішеними. Перша проблема – визначення територіальної громади. На сьогодні наше законодавство не дає чіткого визначення, що таке територіальна громада і хто може бути її членом. Наша робоча група дискутувала з цього приводу. Ми прийшли до висновку, що членами територіальної громади ми вважатимемо всіх жителів, об’єднаних постійним проживанням в місті Львові, незалежно від їхнього громадянства. Адже громадяни, які постійно проживають у Львові, платять податки, отримують певні права в соціально-економічній, культурній сферах, але вони не мають права брати участь в управлінні.

Друге питання пов’язане із визначенням самої територіальної громади, оскільки це базова річ. Що розуміти під постійним проживанням у межах міста Львова? Наше законодавство також тут відповіді не дає і можуть бути різні підходи. Чинне законодавство передбачає, що має бути утворений реєстр територіальних громад, але на практиці таких реєстрів немає. У нас досі є невирішеним питанням із громадами Брюхович, Винник і Рудно. Вони мають статус самостійних територіальних громад і обирають свої органи місцевого самоврядування. Але межі міста Львова включають в себе ці населені пункти. Виглядає на те, що в короткостроковій перспективі ці питання вирішені на загальнодержавному рівні не будуть, і нам потрібно займати якусь позицію».

Як зазначив начальник Головного територіального управління юстиції у Львівській області ЯрославЖукровський, розробка нового Статуту міста Львова – це, безумовно, позитивний процес, проте низку питань потрібно узгодити із законодавством.

«Цей проект – це велика і потужна робота, це гідний проект, з яким можна йти до громади і приймати на сесії ЛМР. Разом з тим, є ряд моментів, які треба узгодити, зокрема, це стосується ухвал міської ради. У 2010 році управління юстиції відмовило в реєстрації Статуту, у правовому висновку йшлося про форму прийняття рішення Львівською міською радою, а саме – ухвали, а не рішення».

У підсумку члени робочого столу висловили пропозиції: удосконалити преамбулу Статуту та історичну довідку про Львів, зазначити стратегічні напрями розвитку міста, у повному обсязі забезпечити права членів територіальної громади, вилучити декларативні норми, окремо вказати питання фінансування містом комунальних закладів освіти, наукових конференцій, стипендій та інше.

За матеріалами Інформаційної агенції “Львівський портал”